Eerste drie dagen

21 januari 2015 - Örebro, Zweden

Hoi hoi!

Hoe is het daar in Nederland? Hier in Zweden hebben we veel sneeuw :)! Super leuk! Het blijft ook de hele dag door sneeuwen. Van de kou heb ik ook nog niet zoveel last, met dank aan mijn schoenen en dikke jas.

Afgelopen dagen zijn zeer druk & chaotisch geweest, maar wel gezellig en leuk. Op zondagavond kwamen we aan. Die avond hebben we toen met een aantal andere exchange studenten en de leiders van de faddergroepjes pizza gegeten. Mijn eerste pizza in Zweden was helaas niet erg lekker.. Daarna ben ik redelijk op tijd naar bed gegaan.

Op maandag hadden we een heel programma met allerlei informatierondes. 's Middags gingen we naar de ikea alsof we een stel bejaarden waren die ergens gedropt werden haha! Aantal nuttige en gezellige spulletjes gekocht voor op mijn kamertje. Die trouwens best chill is. Het is best ruim en alles staat erin. Ook mijn eigen badkamer ziet er netjes uit. Verder is het een gedeelde keuken met 7 andere mensen. Ik heb helaas nog maar 3 (jongens ;P) daarvan ontmoet, maar tot nu toe zijn ze allemaal erg aardig! Ook is de keuken aardig schoon!
Voor 's avonds stond de faddergroep meeting gepland, maar die ging niet door omdat sommige leiders niet konden. Toen zijn we wel met een groot deel van de faddergroep (wat dus eigenlijk gewoon het introgroepje is) naar het centrum gegaan om daar wat te drinken en elkaar te leren kennen.

Op dinsdag hadden we weer informatierondes en de campus tour. Nu heb ik goeie impressie van de campus. En die campus is toch groot! Alles zit erbij en erin. Ook hebben we geleerd waar we de goedkoopste lunch kunnen halen en waar de duurste. Helaas wist ik dat maandag nog niet, en hebben we blijkbaar bij het duurste restaurantje gegeten.. 's Avonds hadden we faddergroep uitje. Onze leiders hadden een fika voorbereid. Fika is een typische Zweedse traditie waarbij Zweden samen koffie gaan drinken met wat lekkers. Het is dus voor hun eigenlijk best gek als je geen koffie drinkt. Gelukkig accepteren ze het wel haha! Als lekkers hadden ze een soort kokoscake en een moddertaart gemaakt. Die laatste ga ik echt keer zelf maken. Zo lekker :)! Zal het recept hier dan ook delen.

Gisteren (Dinsdag dus) had ik ook mijn eerste les: Global Communication. Het was wel aardig, maar nog niet echt leuk. Het is denk ik ff wennen aan de style van lesgeven en hoe ze de boeken hebben geregeld. Dat laatste is echt een chaotisch systeem en het komt erop neer dat je eigenlijk alles moet kopen, want met copyright rechten zijn ze erg streng, maar ik vind wel een goedkope manier! Haha, het is me al gelukt een aantal boeken online te downloaden ghehe!

Vanochtend heb ik voor het eerst mijn andere vak gehad: Swedish language and Culture. Ik hoopte dat ik de taal zou leren en een beetje van de tradities en cultuur, maar tot nu toe heb ik alleen nog maar geschiedenis gehad... Hoop dat het nog veranderd. Voor vanavond staat een kroegentocht gepland. Die begint al om 17.30 :O. Super vroeg.. Voordeel is dat het dan ook 'op tijd' is afgelopen: 2:00. Ik ben benieuwd hoe de Zweedse mensen een feestje vieren! Aangezien drank nogal duur is.

Dan ga ik nu toch echt boodschappen doen!

Liefs, Tessa

1. Eva Struijf:
    Ziet er leuk uit Tes! :) xx Eva
  2. Anita van 't Wout:
    Hoi Tessa
    Klinkt allemaal goed. En heerlijk die sneeuw. Veel plezier vanavond en geniet ervan.
    Dikke kus Paul en Anita
  3. Mirjam vd HJ:
    21 januari 2015
    Lieve Tess, fijn dat het tot nu toe goed bevalt! Dikke x van je moeder
  4. Andries:
    21 januari 2015
    Hi schat, fika is volgens Lars heel populair en het andere wat ook leuk is is een Krugin! Spreekt voor zich.. Leuk stuk om te lezen, veel plezier vanavond en groetjes uit Krakow xx