Beautiful Stockholm & Amazing Lapland

Hejsan!

Nu ik net klaar ben met alle kleine klusjes die ik wilde/moest doen, is het nu tijd voor een stukje blog. Hier ga ik zo lang mogelijk over doen, zodat ik het leren lekker kan uitstellen haha! Ik heb aankomende vrijdag helaas een tentamen. Maar de afgelopen weken heb ik veel gedaan dus daar ga ik lekker uitgebreid over vertellen (kost meer tijd, jeej).

Als allereerst vertel ik over Stockholm van twee weken geleden. Toen was ik samen met Rick!! Het was erg leuk. Stockholm is een erg leuke stad, en de week daarvoor was ik al met papa en mama geweest, dus nu wist ik ook al een beetje in welke richting alles zat. Op donderdag hebben we rustig aan gedaan en een beetje door de stad gewandeld, en ’s avonds bij een pizzeria gegeten. De volgende dag, vrijdag, goed gestart met top ontbijt. Daarna naar het oude gedeelte van Stockholm gelopen, genaamd “Gamla stan” (oude stad), om het paleis te bekijken, van binnen en buiten. Ook hebben we toen de wisseling van de wacht gezien. Daarna zijn we de bekendste winkelstraat doorgelopen en natuurlijk een beetje gewinkeld. ’s Avonds gegeten bij Pocket. Echt een aanrader! Het is een restaurant van de bekende Zweedse entrepreneur Pontus Frithiof en heeft lekker eten voor goede prijs, tussen de 18 en 20 Euro’s (Zullen we hier eten Rian&Jes :)?). Op vrijdagavond gingen we drankjes drinken in de eerste Ice Bar. Leuke ervaring om een keer gedaan te hebben! We kregen grappige, speciale jassen aan. Op zaterdag zijn Rick en ik naar het Vasa museum geweest. Hier staat een schip dat nog voor 90% uit origineel materiaal bestaat en 333 jaar op de zeebodem ergens aan de kust van Zweden heeft gelegen. Een Nederlander heeft het schip ontworpen en gebouwd! ’s Middags zijn we weer door de winkelstraten gelopen en ’s avonds bij een “tuinhuisje” gegeten: Vau de Ville. Op zondag was het helaas al weer tijd om afscheid te nemen. ’s Ochtends hebben we laatste dingetjes gedaan en ’s middags nog uit lunchen geweest bij Karla Cafe (aanrader!). Toen afscheid genomen …

Op 14 maart was het dan eindelijk zover!!! Mijn reis naar Lapland begon!!! We waren met z’n vieren in totaal: Fritzi, Jelmar & Rosanne. De dag begon vroeg met een busrit van Örebro naar Stockholm, en daarna begon de lange busreis vanaf Stockholm naar Kiruna: dit duurde ongeveer 18 uurtjes. In de nacht zagen we al een beetje het Noorderlicht! 's Ochtends "the magic happened": we waren het ondergesneeuwde Kiruna. De stad Kiruna is een mijnstad waar ze ijzer uit de grond halen. Het bijzondere verhaal van Kiruna is dat ze binnen 7 jaar (als ik het goed heb) de stad naar iets verderop verplaatst hebben. Op de plek waar de stad nu ligt, krijgen ze meer en meer last van de effecten van het mijnen. Daarom hebben ze simpelweg besloten de huizen en gebouwen iets verderop te zetten. Natuurlijk wordt er veel nieuw gebouwd in het nieuwe gebied, maar historische gebouwen worden letterlijk verplaatst. Een voorbeeld is hiervan de bekende kerk. Het grappige is ook nog dat ze niet zeker weten of er onder de nieuwe vestiging ook nog ijzer te vinden is. Misschien verhuizen ze binnen 50 jaar nog wel een keer naar een nieuwe plek. Nog een ander interessant feitje is dat de mijn ondergronds 300 km aan wegen heeft.
Na een kleine rondleiding door Kiruna was het tijd voor de “combi tour”: op een hondenslee zitten en een snowmobile rijden. Super vet! We hadden super mazzel met het weer: het zonnetje scheen heerlijk en er was weinig wind. Wie had nou verwacht dat ik in Lapland sproetjes zou kweken?! De combi tour was een geweldige ervaring! Ook een aanrader voor iedereen :). Het bedrijf heet Kiruna Sleddog Tours. Na het avondeten gingen we met z’n vieren proberen het Noorderlicht te spotten. We hebben één glimp opgevangen van het Noorderlicht, maar helaas was er daarna niet zo heel veel te zien op het moment dat wij buiten stonden. De volgende dag (16 maart) gingen we naar het ijshotel! Dit jaar bestaan ze 25 jaar en ze waren het allereerste ijshotel. Verder bouwen ze in andere landen Ice Bars, zoals die ene in Stockholm. Binnen in het hotel is het eigenlijk altijd 5 graden onder nul, dus zelfs als het buiten -3 is, is het binnen kouder. Naast het hotel hadden ze ook natuurlijk ook een Ice Bar en een kerk. De kerk bouwen ze nu voor een aantal jaar en ieder jaar wordt de kerk ingeluid door een echte priester. Ook vinden er trouwerijen en diensten plaats. Na het ijshotel reden we door naar de supermarkt voor boodschapjes, en daarna naar de Sami familie en hun rendieren kudde. De Sami familie is geen traditionele Sami familie meer (jammer…). Ze maken tegenwoordig veel gebruik van de sneeuwmobiels en zelfs helikopters om hun rendieren in de gaten te kunnen houden. Bij de familie mochten we eerst de rendieren eten geven en daarna (hoe tegenstrijdig) rendieren vlees eten en bouillon, getrokken van botten en vlees, drinken. De hulpjes van de kerstman zijn erg mooie beestjes en worden met respect behandeld. Een interessant feitje over de Sami taal is dat ze voor de woorden sneeuw en ijs ongeveer 300 verschillende woorden hebben. Stel je voor dat je het zou moeten onthouden.. Na uitgebreid foto’s maken van de rendieren gingen we op weg naar Abisko National Park. Het park ligt nog even iets noordelijker dan Kiruna. Aan het begin van de avond waren we vrij om onze eigen tijd in te delen. Tot 21.00 uur: toen liepen we met de hele groep naar een tent met kampvuur waar we konden barbecueën. Ik ging lekker marshmellows roosteren en s’mores (marshmellow tussen twee mariakoekjes en eigenlijk ook nog met chocola) eten. Als je nog niet helemaal snapt wat s’mores zijn, moet je maar even googlen :). Hier hadden we ook de kans om het Noorderlicht weer te zien. Helaas was het er niet regelmatig en daarnaast ook niet erg duidelijk te zien.. Aangezien we aardig koud waren geworden, wilden we niet nog langer wachten. We duimden voor de volgende avond. De volgende ochtend vertrokken we met de bus naar Narvik, Noorwegen. Tussendoor stopten we nog bij één van de vele Fjorden van Noorwegen. Erg mooi en rustgevend. Daarna verder naar de stad. Persoonlijk vond ik de stad niet zo, maar we hebben wel mooi uitzicht gehad vanaf een heuvel. ’s Middags gingen we weer terug naar Abisko. En toen de avond….. we hebben lekker rustig aangedaan en toen om 11 uur besloten we om naar buiten te gaan. Ingepakt en al, en waggelend via het pad naar beneden om zo min mogelijk last te hebben van het licht. Het was deze avond erg bewolkt, maar ondanks dat hebben we een aantal keren goed het Noorderlicht kunnen zien. Kippenvel momentje! De volgende dag begon alweer de reis terug naar Stockholm. ’s Avonds stopten we nog bij de ‘Arctic Circle’ en een plaatselijk restaurant waar ze “moose” als diner keuze hadden. Ik mocht een beetje eland van iemand proeven en het smaakte eigenlijk als een gehaktbal. Je mist niks, behalve dat je anders niet kan zeggen dat je eland gegeten hebt haha! Wat wel geinig was, is dat de zoon van de eigenaar de elanden zelf schiet voor het restaurant (misschien wel meerdere). Ik geloof dat hij er 50 per jaar schiet en bewerkt. De volgende dag (6 maart) kwamen we om 8.00 uur ’s ochtends aan in Stockholm en om half 3 waren we terug in Örebro (ruim 25 uur reizen..). Deze reis zal ik nooit vergeten en ik raad iedereen aan om het Aurora Borealis zelf te gaan bekijken! Eigenlijk raad ik je gewoon dezelfde trip aan :).

Met de Pasen mag ik weer naar Stockholm, want dan komen Jessika en Rianne mij opzoeken! Heel veel zin in!

Tussen de leuke tripjes door heb ik natuurlijk wel school gehad. Deze tweede periode volg ik het vak Developmental Psychology. Erg interessant! Het gaat over de ontwikkeling van kinderen vanaf een bevrucht eicelletje totdat kinderen “volwassen” zijn. Alles wordt behandeld. Ik weet nu hoe ik kinderen later moet opvoeden hahhaha! Wist je dat “de puberteit” niet bestaat?!

Nou ik heb het wel voor elkaar gekregen om lekker uitgebreid te schrijven en de tijd ervoor te nemen haha! Nu toch maar gaan leren :).

Hej då!

1. Andries:
    21 maart 2015
    Hi schat, wat heb je weer een leuk verhaal geschreven over je avonturen in het Zweedse Lapland, ik denk dat iedereen super jaloers is en dat er graag bij hadden willen zijn, behalve de lange busreis dan want dat is echt afzien. Leuke foto's heb je ook gemaakt, er moet zeker een op de wall of fame hangen bij ons in de gang. Komt Rock binnenkort nog een keer? In ieder geval komen Rianne en Jessika binnenkort gezellig langs, om te shoppen, kletsen en terrasjes te pakken. Ben benieuwd hoe zij Stockholm zullen vinden, ondertussen kun je wel een stadswandeling organiseren en alle historische verhalen vertellen, ha ha ha.
    Gelukkig gaat het op school ook goed en heb je alleen maar voldoendes gehaald, niks over doen, nee alles in een keer goed! Top hoor, we zijn heel trots op je. Hou vol en het schiet al aardig op en het voorjaar wordt vast ook heerlijk, veel zon en bloesem aan de bomen. geniet er nog even van en tot gauw op FaceTime!
    Dikke zoen van ons allemaal XX
  2. Anita van 't Wout:
    leuk uitgebreid verslag Tess. Geniet ervan