Drie keer Stockholm is niet te veel

10 april 2015

Hej hej! Hur mår du?

In Örebro, Zweden gaat alles nog steeds goed! Afgelopen weken zijn weer heerlijk druk geweest. Sinds mijn laatste blogpost heb ik een tentamen gemaakt, papers ingeleverd, gesport en gefeest haha! Toen was het zover…. Jessika en Rianne kwamen naar Stockholm. Voor mij was het de derde keer dat ik naar Stockholm ging, maar helemaal niet erg! Ik weet nu juist waar alles zo'n beetje zit, wat fijn was voor Ri en Jes: ze hoefden niet echt na te denken over de routes haha! En al is Stockholm een kleine stad, er zijn genoeg dingen te doen, dus vervelen doe je nooit. Ik zou zelfs voor een vierde keer naar Stockholm gaan tijdens de zomer. Dit is nog net even iets anders dan in winter en lente.

Rian en Jes zaten vroeg in het vliegtuig en ik zat op tijd (maar minder vroeg) in de trein. Rond elven was de groep bij elkaar. Yeah! Toen hebben we onze koffers gedropt bij het hostel, en meteen de Drottninggatan ingedoken (bekendste winkelstraat): de eerste aankoopjes werden gescoord. ’s Avonds hebben we gegeten bij een Italiaans toeristen restaurantje.

Volgende dag na het ontbijt gingen we wandelen door het oude gedeelte van de stad Gamla Stan. We gingen op zoek naar het kleinste beeldje van Stockholm “Järnpojke” oftewel “Iron Boy” en ook wel bekend als “boy who looks at the moon”. Het beeldje is maar 15 cm groot en makkelijk over het hoofd te zien. Gelukkig zag Rian hem nog op tijd, anders waren we zo weer weg gelopen. In de winter doen ze het mannetje een mutsje op. Verder schijnt het beeldje geluk te brengen, dus laten toeristen soms wat munten achter en geven een aai op z’n bol. Later op de dag liepen we naar de duurdere winkelstraat, en hebben we nog meer aankoopjes gedaan. Natuurlijk hebben we ons aan de Zweedse traditie gehouden en Fika gehouden. ’s Avonds lekker gegeten en wijntjes gedronken. We schenen in een van de goedkoopste restaurantjes/kroeg/club te zitten waar de Stockholmers hun (pre)pre-party houden. Het werd een gezellige avond!

Op zondag hebben we uitgeslapen en maakten we ons klaar om naar het ABBA museum te gaan. Aanrader!! Zoals de foto zegt “walk in, dance out”. Dat hebben we gedaan en niet alleen dansend, ook zingend. De liedjes bleven die dag in ons hoofd zitten. Zondag was helaas wel een regendag in Stockholm. Na het museum liepen we toevallig richting een van mijn favo Fika tentjes, dus die konden we echt niet overslaan. Bij het Karla Cafe hebben ze echt de lekkerste taartjes en andere zoetigheden. Ik raad vooral de mudcake en de raspberry apple pie aan! Tijdens onze Fika begon het zonnetje buiten te schijnen :). ’s Avonds hebben we bij de Friday’s gegeten. Hier is het altijd vrijdag haha! Het is een typisch Amerikaanse tent waar heel veel op het menu staat, waaronder hamburgers.

Maandag was alweer de laatste dag, en natuurlijk begon die dag wel de zon te schijnen. We kunnen zeggen dat we alle mogelijke neerslag hebben gehad tijdens het weekend en daarbovenop ook nog een koude wind. Zeker weten dat we maandag lekker hebben genoten van het zonnetje (lees: McFlurry in het zonnetje eten). Op maandag hebben we laatste rondjes gelopen en daarna naar het station waar Rianne en Jessika mij hebben uitgezwaaid. Toen moest ik weer terug naar huis helaas. Had nog veel langer met jullie willen blijven meiden! :)

Verder is deze week erg snel gegaan. Op dinsdag hebben we een filmavond gehouden en horror/thriller films gekeken. Op woensdag corridor meeting voor de verplichte Lente schoonmaak waar we ons best voor moeten gaan doen. De huisgenootjes zeiden dat er streng nagekeken wordt door de organisatie. Jammer! Verder geen school deze week haha! Heeel fijn. Kan ik wat de verplichte opdrachten voor HHS afmaken en tussendoor sporten en lekker naar buiten. De lente is eindelijk gearriveerd en gaat niet meer weg. Jeej!

Fijn weekend !

Kus

1. Andries:
    12 april 2015
    Hoi Schat, fijn dat je het zo naar je zin hebt gehad. Rianne en Jessika hebben ook erg genoten. Afgelopen week heb je in Zweden meer lenteweer gehad dan wij. Hier is het wisselend, soms een zonnetje, bui en wind. Zou fijn zijn als de temperaturen definitief een beetje hoger werden :-). Dikke kus en knuffel
  2. Anita van 't Wout:
    15 april 2015
    hoi tessa leuk je blog weer te lezen. Wordt ook wel een beetje nieuwsgierig naar Stockholm. Hier hebben we ook op dit moment mooi weer. Heerlijk!
    Lieve groetjes van Paul en Anita