Tijdlijn week 2

4 februari 2015 - Örebro, Zweden

Hej hej!

Het is alweer een week geleden dat ik een stukje schreef, dus hoog tijd. Nu ik ziek ben en niet naar school ben geweest, heb ik genoeg tijd om iets te schrijven :). Ik zal deze keer een tijdlijn geven van de leukste dingen die ik gedaan heb.

Maandag 26/1
Da da da dammmmmmm: op deze dag ben ik ’s avonds voor het eerst sinds tijden weer gaan sporten! Was best een succes! De gym op de campus is best goed uitgerust. Als ik uitgeziekt ben, ga ik ook een keer een dansklasje volgen of zo.

Dinsdag 27/1
Vorige week dinsdag ben ik met nog een hele groep naar een basketbal wedstrijd gegaan van Eco Örebro. Ze speelden tegen de Norrkoping Dolphins. Het team Eco Örebro was best goed, maar ze verloren toch. En nu ik wat research gedaan heb, is het ook best logisch: de dolphins staan eerste in het schema (en de Eco Örebro op de tiende … ).
Deze dag ben ik overigens ook nog naar school geweest.

Woensdag 28/1
Op woensdag was ik vrij van school! Overdag zijn Jelmar, Rosanne en ik naar het centrum van Örebro geweest. Eerste missie: mijn kapotte koffer wegbrengen en een waardebon scoren. Dat eerste lukte, maar dat tweede is nog een probleem, sinds ze willen weten welk merk koffer het is om de waarde in te schatten, en de koffer dus merkloos is…
Tweede missie was gewoon beetje rondlopen door het centrum. Het was super leuk, want er stond een vet grote markt en heel veel kramen verkochten eten: snoep, chocola, wafels, vlees etc. Maar ze verkochten vooral snoep en chocola, wat dus eigenlijk best logisch is. Ik heb geleerd dat een gemiddeld Zweeds gezin 1,2 kilo snoep per week eet. Dan moet er natuurlijk genoeg aanbod zijn. Verder hebben we ook nog even geshopt (De H&M lijkt echt leuker hier) en een kleine Fika gehouden :).
’s Avonds hadden we ‘Welcome Dinner’ in de club Strömpis. We zaten allemaal aan lange tafels en kregen een driegangendiner voorgeschoteld. Het voorgerecht was super lekker, hoofdgerecht wel oké en het toetje weer super lekker (warme chocoladebrownie <3). Daarna hadden we weer party in de club en weer met de gratis bus terug.

Weet je wat trouwens ook leuk is? Bij onze aankomst hier, kregen we een tasje met allerlei spulletjes erin en daar zaten ook twee bruistabletten in. Toen werd het verhaal verteld dat deze tabletten een kater tegengaan. Je neemt er eentje als je ’s nachts thuiskomt, voordat je gaat slapen, en je neemt er eentje ’s ochtends als je wakker word. Ik durf niet te zeggen of het echt werkt (zoveel had ik niet gedronken haha!), maar lekker is het wel!

Donderdag 29/1
Oké, het studentleven is nog niet zo zwaar hier: deze dag had ik ook vrij :). Volgens mij heb ik toen niet zoveel gedaan toen. ’s Avonds was er een muziekcompetitie in de concertzaal van de campus genaamd Så kan det låta (So it can sound). Het was best leuk georganiseerd, maar het viel tegen omdat alles in het Zweeds was.. En nee, ik heb nog geen Zweedse les gehad hier. Ik kan nog geen enkele Zweedse zin. Kan wel van 1 tot 10 tellen, geleerd van mijn Zweedse huisgenoot.
Maar goed, de uitslag was wel leuk “ons” team ESN werd tweede!

Vrijdag 30/1
Deze dag wel school gehad, haha! Vandaag ook voor het eerst een was gedaan. Ze hebben hier een droogkast en die werkt echt perfect. Het lijkt op een grote koelkast, maar je kan je was erin drogen die niet in de droger kan. Wat een uitkomst!
Op deze avond ben ik ook nog eens wezen sporten. Dat is pas een nuttige vrijdagavond.

Zaterdag 31/1
Op deze zaterdagavond hadden we weer een feestje, jeeej! Dit keer was het thema “Swedish party”. Dat hield in dat we allemaal moesten verkleden als een Zweedse inwoner met de kleuren van de vlag: blauw en geel. Mijn Zweedse ganggenootje was zo lief om zijn voetbal shirt (droeg het voetbalteam geloof ik in 2012?) aan mij te lenen. Dit had mooi twee voordelen: 1) ik voldeed aan het thema en 2) ik ben goed te zien op foto’s hahah! Je pikt er zo uit waar ik sta. Eerst hadden we een pre-party in de Tybblelokalen, en daarna gingen we weer naar Strömpis (ja alweer..).  Deze keer vond ik de club niet zo leuk. Dezelfde DJ stond er weer en hij draaide precies dezelfde playlist als op woensdag (28/1). Ik geloof echt niet meer dat ie echt aan t draaien is. Ook waren er heel veel meer Zweedse inwoners, en die worden dronken, wat wel onbegrijpelijk is sinds de drank hier echt duur is. Op woensdag hadden ze nog studentenprijzen tot 12 uur, maar deze keer hadden ze dat geloof ik niet. Deze keer was een biertje 56 kronen, wat grofweg 5,60 Eu is. Ik heb 1 biertje gehad, maar daarvoor moet ik Menno bedanken haha! Je krijgt nog eentje terug:).
Helaas waren er deze avond geen gratis bussen, en kwam de laatste bus niet opdagen.. Toen maar met de taxi terug. Gelukkig was die niet zo duur, en waren we met vier.

Maandag 2/2
Van zondag op maandag was de Super Bowl in Amerika en ik was uitgenodigd om die te komen kijken. Al is het achteraf niet zo’n goed plan geweest, het was best leuk! Ook al snapte ik geen drol van het spel, en is het mijn mening dat het echt een klote sport is. Al die stomme vertragingen en spelregels. Dan heb je ook nog eens al die reclames waarbij ze extra uitpakken omdat het Super Bowl is. Het eerste kwartier van het spel duurde ongeveer een half uur, maar het tweede kwartier duurde echt een uur! Toen kwam eindelijk het moment waar ik op gewacht had: half time show met Katy Perry! De show was best cool. Na de show (half 3) naar mijn kamer gegaan. ’s Ochtends had ik helaas om kwart over 9 les. Toen bleek dat de les niet doorging was dat wel even k.u.t. Toen nog wel een nuttige ochtend gehad door aan een opdracht te werken die ook meteen af was. Daarna alleen nog maar geslapen tot ik ’s avonds ziek werd en mijn bovenbuurman besloot om van kwart over 12 tot kwart over 2 keihard muziek te draaien en mee te blèren met vrienden..

Dus nu ben ik ziek, maar gaat het met vergeleken gister beter :). Ook dankzij mijn lieve vriendje en Rosanne haar verzorging met soepje, druifjes, dropjes en chocola! Dank, dank, dank! Vanavond weer op tijd naar bed en dan ben ik morgen als het goed is weer beter.

Nu heb ik nog een laatste ding die ik wil vertellen: vandaag heb ik de “Norway trip” geboekt samen met Rosanne. Eigenlijk wil ik ook nog de Lapland trip doen, maar die zit nu dus vol.. (huilen!). Gelukkig heeft Rick me beloofd dat we daar een andere keer heen gaan, als ze geen reservelijst hebben en er niemand uitvalt, hahah! Dus bij deze staat het vast Rick ghehe :).

Hier is een link naar de Norway trip  om jullie even jaloers te maken: http://www.scanbaltexperience.com/the-fjord-explorer

Ook wil ik papa en mama nog even bedanken :).

Veel liefs!

1. Anita van 't Wout:
    4 februari 2015
    nou Tessa een heel verhaal, leuk hoor. Hoop dat je je gauw beter voelt.
    Groetjes van Paul en Anita
  2. Tessa:
    4 februari 2015
    Lieve Tessa, het studentenleven in zeden begint aardig te wennen volgens mij. Allemaal leuke activiteiten. Hoop dat je snel weer beter bent. Xx Geerte
  3. Andries:
    5 februari 2015
    Gelukkig gaat het nu weer wat beter met je en uuuhhhh.... die 1,2 kilo snoep per week lijkt heel veel maar ik denk dat we dat thuis ook met gemak redden ;-)...
  4. Oma:
    9 februari 2015
    Tessa we hebben genoten van je verslag tot nu toe, zoals je het verteld denk ik vliegt de tijd voorbij.
    We blijven je volgen veel liefs van oma en ton